Motion, den enda vanan du behöver?

Motion, den enda vanan du behöver?

Motion, den enda vanan du behöver? Naaahh, kanske en överdrift? Eller kanske inte ... Att röra på kroppen gör så galet mycket bra saker med oss, både fysiskt och mentalt. Och själsligt. Det är mer av en all inclusive-vana än jag tror att vi tänker på. I alla fall än vi tänker på innan det har blivit en vana. För när motion är en vana, då känner vi magin. Energin. Glädjen. Och allt annat vanemässig fysisk aktivitet för med sig. 

Ett pass räcker!

Visst krävs det fler än ett motionspass för att kalla motionen en vana, men du: ett enda pass med höjd puls och en drös svettdroppar har effekt på dig. Ett enda pass! Så fort du är ute (okej, eller inne) och rör på dig spritter de igång. De där hormonerna som gör dig glad och energifylld och ökar din förmåga till uppmärksamhet och effektivitet. Eftersom jag har en förmåga att var ofokuserad och ineffektiv vill jag inte ens tänka på hur det hade varit om jag inte rörde på mig varje dag? 

Jag är glad över min envishet som har gjort att jag har tagit mig till att göra fysisk aktivitet till en alldeles jättenaturlig del i livet. Det är så värt det! För även om effekten av ett motionspass är direkt och serotonin, dopamin och noradrenalin gör sitt under/efter ett enda pass så blir de positiva effekterna större och mer varaktiga ju mer van du är. Sa ju att det är värt det!

motion, den enda vanan du behöver? Malin Lundskog, blogg, Hälsa mera, hälsa
en vana som räcker långt ...

Effekterna av regelbunden motion

  • bättre minne
  • bättre sömn
  • bättre fokusförmåga
  • bättre kroppskontroll
  • ökad effektivitet
  • bättre humör (datorn ville skriv humor där. Stämmer det också?)
  • fler hjärnceller
  • minskad risk för vällevnadssjukdomar (alltså vällevnad? Vem bestämde att vällevnad skulle ha den definitionen? Kan vi inte ändra på det? Leva väl är väl ändå att vara schysst? Mot sig själv? Mot andra?)
  • längre tid för eventuell alzheimers att "sätta sig" (ingen bot alltså)
  • ju oftare och mer regelbundet, desto roligare (min högst personliga åsikt!)

Märk väl att jag skriver rörelse och motion, inte träning. För att sänka ribban, göra rörelsen lättillgänglig och för alla. Det måste ju vara så det är menat från början - att vi alla ska röra på oss. Att vi alla ska motionera och känna hur vi hittar glädjen, energin, effektivitet, fokuset, håller oss friska, sover gott och äter okej? Det betyder inte att träning är fel. Inte alls! Men hitta din nivå och stoppa dig inte med att de inte är något för dig. Okej? Träning kör vi en anna dag här på bloggen!

Nu kan du nöja dig med att dammsuga jäkligt energiskt (välkommen hem till mig!) gå i trapporna extra kraftfullt eller powerwalka - upp med pulsen i en halvtimme tre-fyra gånger i veckan. Minst. Svårare än så är det inte! Motion, den enda vanan du behöver? Eller vad säger du?

HEJA DIG!
Ses snart ju,

hälsar Malin

Förresten, vill du skaffa dig goda vanor och behöver stöd och pepp? I min bok GLAD FRi STARK hittar du tips och tricks! I webbkursen GLAD FRi STARK - sätta hälsosamma mål och skapa goda vanor får du ännu mer (inklusive bok).

 

Comments

Permalink

Jag älskar också att vara i rörelse, att vara i min kropp när den är i rörelse. Och det är mn drivkraft i att skapa rörelse till en vana.
Sen måste jag erkänna att jag även är en sån som gillar att bryta vanor ;-)

erkänna vad du vill ;-) 

En av de fina grejerna med att vara i rörelse regelbundet är ju hjärnans välmående!

//Malin

Permalink

En högst personlig reflektion, men ändå... Frågan är kanske "Vad är en vana"?
Just detta att vissa saker i livet bara görs "av vana" är bra tror jag. Att göra, utan att reflektera över det eller behöva motivera sig ständigt. Saker som sker regelbundet utan schemaläggning, för att de är en naturlig del av livet? Däribland borde finnas: att röra på sig, att träffa människor och att varje dag lära sig nya saker.

Permalink

Det är jättebra med vanor av den anledningen att de inte kräver energi. Därför så himla bra att träna in de vanor en vill ha! 

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.